Grupa FERRO – podsumowanie 2018
Rekordowy rok w historii Grupy pod względem sprzedaży:
- dwucyfrowe wzrosty sprzedaży i wyników pomimo rosnącej z roku na rok bazy: przychody na poziomie 405,6 mln zł (+11% r/r), EBITDA 57,3 mln zł (+11 %), skonsolidowany zysk netto na poziomie 37,3 mln zł (vs 11,2 mln zł raportowanego zysku za 2017),
- umocnienie pozycji na wszystkich istotnych rynkach operacyjnych - wyraźne wzrosty przychodów, w tym dwucyfrowe w Rumunii, na Słowacji i na Węgrzech, który to rynek w 1Q 2018 został wydzielony jako odrębny segment geograficzny; udział sprzedaży zagranicznej w przychodach ogółem na poziomie blisko 62% opracowanie i ogłoszenie Strategii F1 na lata 2019-2023.
Grupa FERRO, jeden z największych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej producentów i dystrybutorów armatury sanitarnej i instalacyjnej, opublikowała raport roczny. Grupa zakończyła 2018 rok przychodami na poziomie 405,6 mln zł, co oznacza wzrost o 11% w ujęciu rok do roku. W porównywalnym tempie (+11% r/r) wzrosła EBITDA i wyniosła 57,3 mln zł, dzięki czemu spółka osiągnęła rentowność EBITDA na poziomie blisko 16%. Grupa zakończyła rok zyskiem netto na poziomie 37,7 mln zł (versus raportowane w 2017 roku 11,2 mln zł). Skorygowany o zdarzenie o charakterze nietypowym zysk netto wyniósł w 2018 roku 38,6 mln zł versus 39,6 mln zł rok wcześniej (istotna korekta w 2018 dotyczyła odsetek ujętych w rezerwie na zobowiązanie z tytułu podatku dochodowego, które to zobowiązanie zostało ostatecznie uregulowane w 3Q 2018, dzięki czemu zatrzymane zostało naliczanie odsetek. Spółka nie zgadza się z interpretacją organu podatkowego i podejmuje kroki formalne w celu odzyskania naliczonej kwoty wraz z odsetkami).
W 2018 roku FERRO zanotowało bardzo dobre wyniki sprzedażowe na wszystkich swoich kluczowych rynkach. Przychody na rynku polskim wzrosły o 9,4% r/r, do 155 mln zł. Sprzedaż zagraniczna odpowiadała w tym okresie za blisko 62% przychodów Grupy. Największym rynkiem zagranicznym są Czechy, z 25-proc. udziałem w łącznej sprzedaży i 8-proc. dynamiką w ujęciu rok do roku pomimo wysokiej bazy i dojrzałości tego rynku. Numerem dwa jest rynek rumuński, odpowiadający za blisko 19% przychodów z 19-proc. dynamiką r/r, a numer trzy to Słowacja z 9-proc. udziałem w sprzedaży i 11-proc. dynamiką r/r. Najwyższą, 36,5-proc. dynamikę wzrostu odnotował w 2018 rynek węgierski (wydzielony jako odrębny z „pozostałych” z początkiem br.) – jego udział w przychodach ogółem przekracza już 2,5%.
„To nie była dla nas łatwy rok, biorąc pod uwagę otoczenie, w jakim działamy. Tym bardziej jesteśmy zadowoleni z osiągniętych wyników finansowych i rekordowych przychodów. Stawialiśmy czoła wzrostowi cen surowców i usług transportowych, odczuliśmy także presję na płace a wyzwaniem dodatkowo były kursy walut – pomimo tego zamknęliśmy rok z marżą EBITDA na bardzo dobrym poziomie 16%. Bardzo cieszą nas również dobre wyniki sprzedażowe na wszystkich naszych kluczowych rynkach – wydzieliliśmy Węgry jako osobny obszar geograficzny, to numer cztery wśród naszych rynków zagranicznych. Widzimy również, że coraz bardziej pozytywnie do sprzedaży kontrybuują kraje bałtyckie, gdzie rozpoczęliśmy działalność przed około rokiem. W efekcie udział sprzedaży zagranicznej w przychodach ogółem zbliżył się w 2018 r. do 62%. Z obecną pozycją rynkową i finansową czujemy się dobrze przygotowani do wejścia w kolejny etap rozwoju – w związku z tym w ostatnich kwartałach dużo uwagi poświęciliśmy opracowaniu nowej Strategii F1 na lata 2019-2023 ”- mówi Aneta Raczek, Prezes Zarządu FERRO.
Strategia F1 opublikowana została w marcu 2019. Do głównych zadań Grupy FERRO należeć będzie integracja i konsolidacja funkcji centralnych w Grupie, segmentacja oferty i repozycjonowanie marki FERRO, wdrożenie oferty systemowej, optymalizacja i integracja łańcucha dostaw oraz intensyfikacja ekspansji rynkowej. W efekcie tych działań FERRO szacuje osiągnięcie w 2023 r. skonsolidowanych przychodów na poziomie 700 mln zł i skonsolidowanej EBITDA około 90 mln zł. Wartości te nie uwzględniają wpływu potencjalnych projektów z zakresu M&A, które również są elementem przyjętej strategii.
„Naszą ambicją jest utrzymanie wysokiego tempa rozwoju Grupy, co przekłada się nie tylko na coraz mocniejszą pozycję FERRO w regionie, ale także stabilną pozycję finansową, pozwalającą na regularne wypłacanie dywidendy. Wejście w nową fazę rozwoju wraz ze Strategią F1 oznaczało dla nas także wzmocnienie zespołu - jesienią 2018 r. dołączyła do nas Olga Panek jako Wiceprezes Zarządu - Dyrektor Finansowy i Administracyjny, a w marcu br. Wojciech Gątkiewicz został mianowany osobą odpowiedzialną za wdrożenie i realizację Strategii oraz rozwój Grupy jako Wiceprezes Zarządu - Dyrektor Strategii i Rozwoju”- podsumowuje Aneta Raczek, Prezes Zarządu FERRO.
W 2018 roku akcjonariusze FERRO zadecydowali o przeznaczeniu na wypłatę dywidendy kwoty 7,4 mln zł (0,35 zł na akcję) – wypłacona została ona 2 października 2018 r. Rekomendacja Zarządu w sprawie wypłaty dywidendy z zysku za rok 2018 zostanie opublikowana w formie raportu bieżącego w ciągu najbliższych 2 miesięcy.
O Spółce: Grupa FERRO jest jednym z największych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej producentów armatury sanitarnej i instalacyjnej. Siedziba Grupy oraz centrum magazynowo - logistyczne znajduje się w Skawinie. W skład Grupy, której podmiotem dominującym jest FERRO S.A. wchodzą także: FERRO International Sp. z o. o., NOVASERVIS spol. s.r.o., NOVASERVIS FERRO Group SRL, NOVASERVIS FERRO SK s.r.o, FERRO Hungary Kft, NOVASERVIS FERRO Bulgaria Ltd.
FERRO S.A. – jest jednym z liderów branży sanitarnej i grzewczej na rynku polskim. Przedsiębiorstwo od 24 lat produkuje wysokiej jakości armaturę sanitarną i instalacyjną pod marką Ferro oraz elementy instalacji grzewczych pod własną marką Weberman.
Od 14 kwietnia 2010 roku Grupa FERRO jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
FERRO S.A. zajmuje czołową pozycję w Polsce na rynku sprzedaży zaworów i drugie miejsce pod względem sprzedaży baterii. Przedmiotem jej działalności jest produkcja i sprzedaż armatury sanitarnej, instalacyjnej i grzewczej oraz wyposażenia sanitarnego pod własnymi markami: Ferro, Weberman, Metalia, Titania, a także pod markami klientów Grupy.
Źródło: Spółka, #FRO