Asbis publikuje wyniki za I kwartał 2019 roku, są zgodne z oczekiwaniami
ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, zanotował w pierwszym kwartale 2019 r. dobre, zgodne z oczekiwaniami wyniki finansowe. Przychody ze sprzedaży w omawianym okresie wyniosły 417,3 mln USD w porównaniu do 503,3 mln USD w analogicznym okresie ubiegłego roku. W I kw. 2019 r. zysk brutto na sprzedaży wyniósł 21,1 mln USD (22,8 mln USD w I kw. 2018 r.), natomiast zysk operacyjny (EBIT) 4,6 mln USD (5,3 mln USD rok wcześniej). Pomimo wypracowania niższych przychodów niż w I kw. 2018 r., zysk netto Grupy w omawianym okresie był równie mocny i wyniósł 1,7 mln USD.
ASBIS pozostaje dystrybutorem pierwszego wyboru dla wielu światowych producentów IT, a strategią Grupy jest wypracowywanie jak najlepszych wyników dla swoich akcjonariuszy. W I kw. 2019 roku największy udział w przychodach Grupy miały kraje byłego ZSRR (49-proc. udział) oraz Europy Środkowo-Wschodniej (26-proc. udział). Największą sprzedaż w I kwartale tego roku Grupa zanotowała w segmencie smartfonów, procesorów oraz akcesoriów i multimediów.
Grupa rozbudowuje swój portfel marek własnych z wyższą marżą. ASBIS posiada obecnie w swoim portfolio już cztery marki własne: Prestigio, Canyon, Perenio oraz Atlantech.
27 marca 2019 r. Grupa opublikowała prognozę finansową na 2019 rok. Zakłada ona wypracowanie przychodów na poziomie pomiędzy 1,7 miliarda USD a 1,9 miliarda USD oraz zysku netto po opodatkowaniu pomiędzy 8,5 milionów USD a 10 milionów USD. Po opublikowaniu wyników finansowych za I kwartał tego roku ASBIS podtrzymuje prognozę finansową.
Rada Dyrektorów Spółki ogłosiła 27 marca 2019 r. decyzję o rekomendacji najbliższemu Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy wypłaty dywidendy z wyników finansowych wypracowanych w 2018 r. Rada Dyrektorów będzie rekomendowała WZA wypłatę 0,05 USD na akcję, co daje kwotę w wysokości 2.775.000 USD. W dniu 8 maja 2019 r. WZA podjęło uchwałę w sprawie wypłaty dywidendy na zaproponowanym przez Radę Dyrektorów poziomie. Dzień ustalenia dywidendy został ustalony na 21 maja 2019 r., natomiast data wypłaty dywidendy na 4 czerwca 2019 r. Tym samym całościowa dywidenda z zysku za 2018 r., wraz z wypłaconą w dniu 20 grudnia 2018 roku zaliczką na poczet dywidendy wyniesie 0,10 USD na akcję, co oznacza całkowitą wypłatę w wysokości 5.550.000 USD.
Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc, skomentował: „I kwartał 2019 roku przebiegł zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Analogiczny okres ubiegłego roku był dla nas czasem bardzo dynamicznego wzrostu sprzedaży, z uwagi na liczne jednorazowe zdarzenia, które doprowadziły do bardzo dużego tempa wzrostu sprzedaży, których kontynuacji nie spodziewaliśmy się. Przewidzieliśmy to publikując naszą prognozę, którą realizujemy zgodnie z naszymi założeniami. Patrząc na wyniki I kwartału tego roku jesteśmy przekonani, że o ile nie wystąpią niekorzystne czynniki, zrealizujemy opublikowaną w marcu prognozę na 2019 r.”
Marios Christou, Dyrektor Finansowy ABISc Enterprises Plc, skomentował: „Mamy za sobą dobry naszym zdaniem i zgodny z naszymi oczekiwaniami kwartał. Na uwagę zasługuje fakt, że pomimo spadku przychodów, nasza zyskowność pozostała na zbliżonym do I kwartału 2018 poziomie. Potwierdza to realizację naszej strategii i obietnicę, którą daliśmy rynkowi i akcjonariuszom Spółki w tym roku, a mianowicie skupieniu się na wyższych marżach niż na sprzedaży. W ubiegłym roku z powodzeniem udowodniliśmy, że ASBIS potrafi zaadoptować się do bardzo konkurencyjnego środowiska i zmieniających się warunków rynkowych, zyskując przy tym coraz większe udziały w rynku. Teraz skupiamy nasze działania na rentowności oraz wykorzystujemy wszelkie okazje prezentowane naszej Spółce.”
Dane dotyczące sprzedaży wg regionów
Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc, skomentował: Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej mają tradycyjnie największy udział w naszych przychodach. Nie zmieniło się to również w omawianym okresie, choć w I kwartale tego roku zanotowaliśmy spadek sprzedaży, głównie na Ukrainie i w Kazachstanie. Wynika to przede wszystkim z bardzo wysokiej bazy ubiegłorocznej, kiedy to odnotowaliśmy ponad 90-proc. wzrost sprzedaży. Podsumowując, udział krajów byłego ZSRR w przychodach ogółem spadł nieznacznie do 49,16% w I kw. 2019 r. z 50,07% w I kw. 2018 r. Bardzo dobrze zachowywał się region Bliskiego Wschodu i Afryki, którego przychody determinowane są wynikami ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich – wzrósł on o 20,9% w porównaniu do I kw. 2018 r.
Dane dotyczące sprzedaży wg krajów
Analiza według krajów pozwala lepiej zrozumieć wymienione powyżej wyniki sprzedaży. Spadek w krajach byłego ZSRR jest rezultatem trendu w Rosji (+3,9% w I kw. 2019 r.), na Ukrainie (-17,3% w I kw. 2019 r.), w Kazachstanie (-44,2% w I kw. 2019 r.) oraz na Białorusi (-14,9% w I kw. 2019 r.) w porównaniu do I kw. 2018 r. Spadek sprzedaży w Europie Środkowo-Wschodniej jest wynikiem spadku na Słowacji (-4,4% w I kw.2019 r.), w Czechach (-36,2% w I kw. 2019 r.) i w Rumuni (-38,7% w I kw. 2019 r.) w porównaniu do I kw. 2018 r.
Polska weszła w I kwartale 2019 r. do 10 najlepszych pod względem sprzedaży krajów, wypracowując przychody na poziomie 9,4 mln USD.
O Spółce:
ASBISc Enterprises Plc jest jednym z czołowych dystrybutorów produktów branży informatycznej (IT) na rynkach wschodzących Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA): Europie Środkowo-Wschodniej, republikach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, łączącym szeroki zasięg geograficzny działalności z szerokim portfolio produktów dystrybuowanych w modelu "one-stop-shop".
ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów IT i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona w roku 1990, jest obecna w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, prowadząc sprzedaż w 60 krajach świata.
Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów, produkuje i sprzedaje produkty pod markami własnymi: Prestigio (smartfony, tablety, pamięci zewnętrzne, oprawione w skórę akcesoria USB, urządzenia GPS i Car-DVR, Multiboardy itp.), Canyon (odtwarzacze MP3, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne) i Perenio („IoT”) oraz Atlantech (serwery, pamięci masowe, rozwiązania dla centrów danych).
ASBIS posiada podmioty zależne w 26 krajach, zatrudnia około 1 470 osób i zaopatruje 30 tysięcy klientów.
Od października 2007 roku Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS).
Źródło: Spółka, #ASB