Zysk EBITDA grupy Netia w I kw. wyniósł 82,8 mln zł, lekko poniżej konsensusu
Grupa Netia wypracowała w pierwszym kwartale 2019 roku 82,8 mln zł zysku EBITDA (według standardu MSR 17) wobec 93,2 mln zł rok wcześniej - poinformowała spółka w raporcie. Analitycy ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wyniku na poziomie 85 mln zł.
Oczekiwania siedmiu analityków wobec zysku EBITDA grupy w pierwszym kwartale wahały się od 81,2 mln zł do 87,1 mln zł.
Konsensus odnosi się do wyników przed wprowadzeniem standardu rachunkowości MSSF 16, w którym spółka zobligowana jest publikować wyniki od początku 2019 r. Wynik EBITDA według nowego standardu wyniósł 107,2 mln zł - analitycy szacowali, że EBITDA Netii zgodnie z MSSF 16 wyniesie 109-112 mln zł. Spółka nie opublikowała porównywalnych danych za I kw. 2018 roku.
Przychody operatora telekomunikacyjnego wyniosły w pierwszym kwartale 327,3 mln zł i były o 1,6 proc. niższe od oczekiwań analityków, którzy szacowali sprzedaż na 332,7 mln zł. Przychody Netii spadły rok do roku o 5,6 proc. i o 4,4 proc. niższe niż w czwartym kwartale.
Przychody segmentu usług dla biznesu spadły kwartał do kwartału o 8 mln zł do 174 mln zł, ze względu na "zmniejszony wolumen nisko marżowego ruchu hurtowego". Z kolei przychody detaliczne obniżyły się wobec czwartego kwartału o 3 mln zł do 149 mln zł. Przychody spółki Petrotel wyniosły 5 mln zł, o 3 mln zł mniej niż kwartał wcześniej.
Zysk netto Netii wyniósł 10,1 mln zł, podczas gdy analitycy ankietowani przez PAP Biznes szacowali wynik na poziomie 12,8 mln zł. Wynik był o 52,2 proc. niższy rok do roku i 22,8 proc. niższy niż w czwartym kwartale
Skorygowane operacyjne przepływy pieniężne grupy w pierwszym kwartale były dodatnie i wyniosły 20 mln zł, co oznacza spadek o 56 proc. rok do roku i wzrost o 167 proc. kwartalnie.
Kwartalne wydatki inwestycyjne Netii 65 mln zł i były o 35 proc. wyższe niż przed rokiem. Netia wydała w pierwszym kwartale 17 mln zł na modernizację sieci dostępowej oraz 31 mln zł na podłączenia klientów. Spółka podała, że zobowiązania inwestycyjne nieujęte w sprawozdaniu na koniec marca wzrosły do 116 mln zł wobec 67 mln zł kwartał wcześniej.
Na koniec marca Netia świadczyła łącznie 1,898 mln usług, o 13,1 tys. mniej niż na koniec 2018 roku. Spadek ten był zbliżony do utraty klientów z poprzednich dwóch kwartałów.
Netia straciła netto w pierwszym kwartale 24,9 tys. usług na tzw. dostępie regulowanym (sieci innych operatorów) i na koniec marca obsługiwała 696,5 tys. takich usług. Na własnej sieci spółka odnotowała wzrost liczby świadczonych usług do 1,202 mln, czyli o 11,9 tys. wobec końca grudnia. Spółka podała, że z usług internetu korzystało na koniec marca 14,81 proc. klientów podłączonych do sieci własnej Netii - wskaźnik ten zwyżkuje systematycznie od drugiego kwartału 2018 roku kiedy wynosił 14,45 proc.
Średnie miesięczne przychody (ARPU) na klienta detalicznego Netii wyniosły 56 zł, o 1 zł mniej niż kwartał wcześniej. ARPU wyniosło tyle samo co przed rokiem.
Z końcem marca baza usług głosowych Netii liczyła 925,4 tys. linii, 11,5 tys. mniej niż kwartał wcześniej. Skala utraty klientów była nieco mniejsza niż w poprzednich kwartałach.
Liczba usług szerokopasmowych świadczonych przez spółkę spadła o prawie 7 tys. do 601 tys. - był to pierwszy spadek od drugiego kwartału 2018 roku. Netii udało się jednocześnie pozyskać netto 2 tys. klientów na sieci własnej - liczba ta wzrosła do 412,7 tys. Spadek o 9 tys. świadczonych usług miał miejsce na sieci obcej.
W pierwszym kwartale liczba aktywnych klientów usług telewizyjnych Netii wzrosła do 221,6 tys., czyli o niecałe 7 tys. usług wobec czwartego kwartału 2018 roku. Również w poprzednich dwóch kwartałach wzrost wyniósł ok. 7 tys.
Z końcem marca Netia świadczyła 151 tys. głosowych usług mobilnych o 1,5 tys. mniej niż kwartał wcześniej.
(PAP Biznes), #NETkuc/ ana/