Przejdź do treści

udostępnij:

Ambra zakłada poprawę wyników w roku 2018/2019 na każdym poziomie (wywiad)

Ambra w roku obrotowym 2018/2019 spodziewa się poprawy skonsolidowanych wyników finansowych na wszystkich poziomach – poinformował PAP Biznes w wywiadzie wiceprezes spółki Piotr Kaźmierczak.

"Trzeci kwartał jest zawsze sezonowo dla nas najsłabszy, stąd strata na poziomie netto. Narastająco wyniki wyglądają dobrze. W całym 2018/2019 roku zakładamy, że będziemy mieli kontynuację poprawy wyników na wszystkich poziomach" - powiedział wiceprezes.

 

W roku obrotowym 2017/2018 (zakończonym 30 czerwca ubiegłego roku) przychody Ambry wzrosły o 7,6 proc. do 495,7 mln zł. Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej zwiększył się rdr o 39,4 proc. do 32,2 mln zł. Wynik operacyjny wzrósł o 35,7 proc. do 57 mln zł.

 

Po trzech kwartałach roku obrotowego 2018/2019 skonsolidowane przychody zwiększyły się do 415 mln zł z 379 mln zł, EBIT zwiększył się do 52,8 mln zł z 50,3 mln zł, zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 31,3 mln zł.

 

"W trzecim kwartale dosyć intensywnie przygotowywaliśmy się do sezonu letniego. Przede wszystkim wprowadzamy Cin&Cin musujący bezalkoholowy. To jest pierwszy tego typu produkt wprowadzany na szeroką skalę w Polsce. Na to wprowadzenie ponieśliśmy wydatki marketingowe. Ponieśliśmy także wydatki marketingowe na promocję lekko musujących win owocowego Fresco Frizzante. Liczymy, że wyższe wydatki marketingowe na te marki pozwolą nam osiągnąć może nawet jeszcze lepszą dynamikę wzrostu przychodów grupy w kolejnym kwartale w Polsce" - powiedział Kaźmierczak.

 

Dodał, że wyższe wydatki marketingowe to jest główny powód, dla którego zysk operacyjny w samym trzecim kwartale był nieco niższy. Równolegle do przychodów grupy rosły wynagrodzenia i inne koszty.

 

W samym trzecim kwartale roku obrotowego 2018/2019 sprzedaż grupy wzrosła o 9 proc. do 94,9 mln zł. EBIT spadł o 11,1 proc. do 1,6 mln zł. Grupa odnotowała 0,2 mln zł straty netto dla akcjonariuszy jednostki dominującej wobec 0,4 mln zł zysku przed rokiem.

 

"Dla oceny dynamiki sprzedaży w trzecim kwartale 2018/2019 roku istotne jest przesunięcie terminu Świąt Wielkanocy w tym roku na drugą połowę kwietnia z końca marca w ubiegłym roku. Dynamika wzrostu przychodów, jaką mamy na rynku polskim na poziomie powyżej 9 proc. jest bardzo dobra. Oprócz win, które zawsze najmocniej rosły, należy wskazać na alkohole mocne, które także bardzo pozytywnie kontrybuowały w minionym kwartale" - powiedział wiceprezes.

 

"W Czechach mieliśmy również dobrą, ponad 34 proc. dynamikę na niższej bazie, ponieważ tam nie jesteśmy liderem rynkowym, to te wzrosty procentowe są duże. Na rynku czeskim udało się pozyskać nowych klientów. Gorzej wyglądała nasza sprzedaż w Rumunii, gdzie zniżka sięgnęła ponad 25 proc. Wielkanoc przypada tam jeszcze o tydzień później niż w Polsce, więc był efekt spowolnienia, którego oczekiwaliśmy w naszym kraju. Dodatkowo obserwowaliśmy jednak pogorszenie nastrojów konsumentów w Rumunii" - dodał.

 

Kaźmierczak optymistycznie ocenia perspektywy IV kwartału roku obrotowego 2018/2019, który zakończy się 30 czerwca 2019 roku.

 

"Jesteśmy w połowie kwartału. Wygląda na to, że pozytywne trendy jeśli chodzi o sprzedaż są kontynuowane. Jest jednak za wcześnie, aby o całej dynamice coś powiedzieć, bo Wielkanoc przyniosła bardzo dobrą dynamikę sprzedaży w kwietniu. Natomiast dopiero maj i czerwiec pokażą, na ile wzrosty wynikały nie tylko ze świąt, ale ze wzrostu sprzedaży na rynku. Wydaje nam się, że trend, który był na rynku polskim w trzecim kwartale, będzie kontynuowany" - powiedział.

 

Dodał, że grupa oczekuje pewnego wyhamowania sprzedaży w Rumunii, na pewno dynamika będzie niższa niż w ubiegłym roku. Natomiast w Czechach przewiduje kontynuację wzrostów, choć może nie tak dynamicznych, jak w trzecim kwartale.

 

Ambra zajmuje się przede wszystkim produkcją, importem i dystrybucją wina w Polsce. Pod marką Centrum Wina prowadzi sklepy specjalistyczne i sprzedaż do 1.500 punktów gastronomii.

 

W październiku 2018 roku spółka wprowadziła nową markę importera i dystrybutora mocnych alkoholi premium Distillers Limited. Sklepy Centrum Wina mają dzielić powierzchnię handlową z nowym projektem.

 

Ewa Pogodzińska

(PAP Biznes), #AMB

 

epo/ ana/

udostępnij: