Cloud Technologies publikuje wyniki finansowe za I kwartał 2019 r.
Cloud Technologies, polski lider analityki Big Data i jeden z największych na świecie dostawców anonimowych danych o użytkownikach Internetu, miał w I kwartale 2019 r. 8,4 mln zł przychodów i 2,0 mln zł straty netto. Liczba przetwarzanych anonimowych profili internautów wzrosła do 40 mld.
– Wyniki pierwszego kwartału, podobnie jak rezultaty osiągane w 2018 r. są w dalszym ciągu pod wpływem rozpoczętej w poprzednim roku transformacji naszej działalności. Z tego powodu istotnie spadły przychody generowane przez spółkę dominującą Cloud Technologies, która docelowo przestanie obsługiwać kontrahentów zewnętrznych, skupiając się na dostarczeniu technologii i niezbędnego know-how. Zgodnie z założeniami wzrosły natomiast przychody spółek zależnych, które zajmują się przetwarzaniem danych i będą świadczyły usługi na rzecz klientów zewnętrznych. Negatywnie na osiągnięte wyniki wpłynęła też większa niż w poprzednich latach sezonowość, przesunięcia w realizacji niektórych projektów oraz koszty jednorazowe związane z podjętymi inwestycjami – mówi Piotr Prajsnar, prezes zarządu Cloud Technologies. – Konsekwentnie zwiększamy liczbę i zasięg analizowanych danych i przetwarzamy już ponad 40 mld anonimowych profili internautów. Istotna rozbudowa naszego najcenniejszego zasobu była możliwa dzięki podpisaniu umów z nowymi partnerami, zakupowi większej ilości danych źródłowych oraz rozbudowie taksonomii – dodaje prezes.
Przychody ze sprzedaży Grupy, zmniejszyły się w I kwartale 2019 r. o blisko 35% r/r, z uwagi na niższe przychody od wszystkich grup odbiorców. W analizowanym okresie największe ograniczenie osiąganych przychodów, podobnie jak w poprzednich kwartałach zanotowała sprzedaż do sieci afiliacyjnych (spadek o 48% r/r). Wynika to z podjętej w 2018 r. przez Grupę decyzji o ograniczeniu skali współpracy z kontrahentami posiadającymi wysoki poziom należności (spadek o 11,2 mln zł k/k i 16,5 mln zł r/r) oraz z przeprowadzaną w Grupie transformacją biznesu i zwiększeniu znaczenia usług opartych na danych. Przychody od sieci afiliacyjnych, które stanowią blisko 45% wszystkich przychodów osiąganych przez Grupę są traktowane aktualnie, przede wszystkim jako metoda pozyskiwania danych, które Grupa wykorzystuje następnie do świadczenia usług dla pozostałych grup klientów. W pierwszym kwartale 2019 r. istotnie niższe były także przychody ze sprzedaży usług do klientów bezpośrednich (spadek o 29,6% r/r) wynikające z wyraźnych różnic w sezonowości oraz przychody ze współpracy z brokerami powierzchni reklamowych (spadek o 29,1% r/r), co było efektem realizacji strategii zakładającej większą koncentrację na realizacji kampanii do klientów bezpośrednich.
Skonsolidowana EBITDA Grupy wyniosła -0,9 mln zł w I kw. 2019 r. wobec 3,5 mln zł w analogicznym kwartale w 2018 r. Spadek rentowności spowodowany był przede wszystkim istotnie niższym wynikiem w segmencie Data acquisition, który pomimo wyższych o 17,9% przychodów, zredukował EBITDA o blisko 100%. Wynikało to przede wszystkim ze zmiany charakteru tego segmentu działalności, którego celem jest obecnie przede wszystkim pozyskiwanie danych.
Spadek EBITDA oraz mniejsze o prawie 19% r/r przychody odnotowano natomiast w segmencie Data consulting, co było spowodowane wyraźną zmianą sezonowości rynku. Segment Data enrichment zwiększył przychody o ponad 21% r/r przy jednoczesnym spadku EBITDA do poziomu -0,1 mln zł, co było spowodowane przede wszystkim faktem, że koszty I kwartału 2018 roku w tym segmencie nie uwzględniają kosztów spółki zależnej OnAudience Ltd z siedzibą w Londynie, która rozpoczęła działalność operacyjną w maju 2018 r.
W I kw. 2019 r. Cloud Technologies zanotował dodatnie przepływy z działalności operacyjnej w wysokości 10,5 mln zł, co jest m.in. efektem spłaty przeterminowanych należności od kontrahentów. Ujemne przepływy z działalności inwestycyjnej wyniosły 16,3 mln zł co było spowodowane, w znacznej mierze zakupem licencji DSP. Transakcja zakupu licencji do automatycznego zakupu powierzchni reklamowej została sfinalizowana w styczniu 2019 r. Zarząd szacuje, że w wyniku transakcji roczne przepływy operacyjne Grupy poprawią się o 5 mln zł.
O Spółce:
Cloud Technologies to warszawska spółka z segmentu nowych technologii, założona w 2011 roku przez Piotra Prajsnara. Działa w segmencie DataTech specjalizując się w Big Data marketingu i monetyzacji danych. Jest jedną z najszybciej rozwijających się spółek technologicznych w Europie, była wyróżniona w rankingach Deloitte Technology Fast 50 CE 2017, Deloitte Technology Fast 500 EMEA 2017 oraz FT 1000 2018, prestiżowego rankingu najszybciej rozwijających się spółek europejskich według Financial Times. Cloud Technologies stworzyła jedną z największych na świecie hurtowni anonimowych danych o zainteresowaniach użytkowników Internetu oraz technologię do integracji i zarządzania danymi, czyli Data Management Platform (DMP). Dane gromadzone i przetwarzane przez Cloud Technologies pozwalają marketerom na personalizację kampanii reklamowych w Sieci oraz rozbudowywanie rozwiązań klasy Business Inteligence w firmach (data enrichment).
Źródło: Spółka, #CLD