Artifex zakłada, że zmiany w polityce prywatności Google nie wpłyną na dochodowość Unsolved (wywiad)
Artifex Mundi zakłada, że zmiany w polityce prywatności Google nie wpłyną na dochodowość aplikacji Unsolved. Spółka pracuje na metagrą dla aplikacji. Na początku 2025 roku planowane jest uruchomienie testów beta projektu RPG - poinformował PAP Biznes prezes Przemysław Błaszczyk.
"Konserwatywnie zakładamy, że zmiany w polityce prywatności Google pozostaną bez większego wpływu na dochodowość Unsolved. Mamy bardzo dobry zespół, potrafiący adaptować się do nowych uwarunkowań" – powiedział PAP Biznes prezes Artifex Mundi Przemysław Błaszczyk.
Jego zdaniem, zmiana raczej nie wpłynie pozytywnie na rozwój branży rozrywki oferowanej online, ale nie spowoduje takich zawirowań, jak wcześniejsze zmiany, które miały miejsce w ekosystemie Apple.
"Zakładamy, że zmiany wpłyną negatywnie na efektywność performance marketingu z wykorzystaniem sieci third party, takich jak np. Facebook czy Unity – im zostanie ograniczona w jakimś stopniu możliwość dokładnego targetowania użytkowników i mierzenia wyników kampanii" – powiedział prezes.
"Google posiada jednak rozwiniętą i dojrzała natywną sieć reklamową na Androidzie - Google Ads - czyli coś, czego Apple nie mógł zaoferować w momencie wprowadzania zmian w swoim ekosystemie" – dodał.
Artifex Mundi spodziewa się krótkoterminowych perturbacji po wprowadzeniu przez Google aktualizacji. W ocenie prezesa spółki zwycięzcą zmian będzie ten, kto szybciej przystosuje się do nowych regulacji.
"W minionych latach udowodniliśmy, że potrafimy wykorzystywać takie sytuacje. Po zmianach w środowisku Apple na 2-3 miesiące praktycznie do zera ograniczaliśmy akwizycję graczy użytkujących urządzenia Apple, a aktualnie Apple ma wyższy udział w naszych przychodach niż Google Play" – powiedział Błaszczyk.
Jak wskazał, aktualnie Artifex do aplikacji Unsolved pozyskuje użytkowników głównie z krajów sektora T1 – USA, Europa Zachodnia, z kolei w krajach T2 – takich jak Europa Środkowa liczba pozyskiwanych graczy jest mniejsza.
"Regularnie dokładamy content do aplikacji Unsolved – średnio co miesiąc wzbogacamy ją o jedną grę. Obecnie wciąż korzystamy z zasobu gier wydanych przez nas w minionych latach, będących m.in. naszą własnością. Równocześnie prowadzimy rozmowy, żeby pozyskać do Unsolved gry niebędące dziś w naszym posiadaniu. W kolejnym ruchu, po udanej implementacji metagry, możliwy jest powrót przez Artifex Mundi do tworzenia nowego własnego kontentu, m.in. z wykorzystaniem rozwiązań z obszaru sztucznej inteligencji" - powiedział prezes.
Dodał, że implementacja metagry do aplikacji Unsolved jest na zaawansowanym etapie produkcji.
"Do końca roku zakładamy pierwszą weryfikację metagry z graczami, jednak jej największy wpływ na wskaźniki gry oraz wyniki finansowe będzie widoczny w pełni w 2025 roku" – powiedział Błaszczyk.
Dodał, że spółka planuje wprowadzić w aplikacji zamiany w balansie, ekonomii czy usprawnieniu systemu segmentacji graczy. W jego ocenie, kilka z tych modyfikacji pozwoli zwiększyć LTV (lifetime value) gry o kilka, kilkanaście procent każda, co w sumie stworzyłoby podstawę dla dalszego zwiększenia przychodów z Unsolved.
"Zakładamy, że Unsolved, jako gra-usługa będzie żyła i przynosiła znaczne przychody przez co najmniej 5-7 kolejnych lat. Harmonogram dodawania nowej zawartości do aplikacji jest kluczowy, żeby dalej utrzymywać zaangażowanych graczy" – ocenił prezes spółki.
Ponadto, prezes Artifexu poinformował, że spółka niezmiennie rozważa uruchomienie własnego web-shopu, ale aktualnie otwarcie sklepu nie jest priorytetem.
"Niezmiennie rozważamy uruchomienie własnego sklepu, nie jest to jednak projekt priorytetowy. Analizujemy ten pomysł m.in. od strony rynkowej, biorąc pod uwagę zmiany w regulacjach środowiska iOS, mogące potencjalnie negatywnie wpłynąć na opłacalność uruchamiania sklepów przez wydawców gier. Oceniamy, że nawet w konserwatywnym scenariuszu uruchomienie sklepu będzie miało dla nas biznesowe uzasadnienie. Obecnie jednak skupiamy się na inicjatywach, które mogą przynieść nam istotną poprawę dochodowości projektu w krótkim okresie" – powiedział.
Błaszczyk poinformował również, że zbliża się ujawnienie projektu RPG. Spółka przeprowadziła już pierwsze testy tytułu z graczami.
"Szykujemy się do przeprowadzenia kolejnych testów, chcielibyśmy je rozpocząć w połowie roku. Jeżeli ich wyniki potwierdzą nasze założenia, to w drugiej części roku zaprezentujemy grę i rozpoczniemy działania promujące ten tytuł" – powiedział.
"Oczywiście start promocji gry będzie połączony z budową społeczności i z wejściem na początku przyszłego roku z beta testami. Będziemy wówczas sprawdzać, czy założone przez nas cele są spełniane i jeżeli tak, to rozpoczniemy wówczas pozyskiwanie graczy" – dodał.
Wskazał, że gra RPG nie będzie tytułem z segmentu MMO (Massively Multiplayer Online), ale projekt zakłada elementy rozgrywki sieciowej. Gra na starcie będzie oferowała cross-play i najprawdopodobniej pojawi się na platformie Steam w formule free-to-play.
"Chcielibyśmy, aby gra RPG docelowo trafiła również na konsole, ale aktualnie nie jest to nasz priorytet" - powiedział Przemysław Błaszczyk.
Prezes poinformował również, że spółka koncertuje się na integracji ze sztuczną inteligencją.
"Od ponad roku przygotowujemy się do wdrożenia rozwiązań AI do naszego modelu biznesowego. Zakładamy, że w średnim okresie rozwiązania z tego obszaru będą przez nas wykorzystywane m.in. w produkcji contentu. Aktualnie widzimy większy potencjał w implementacji rozwiązań AI w projekcie Unsolved" - powiedział.
Maciej Białobrzeski
(PAP Biznes), #ARTmcb/ osz/