Dino Polska miało w IV kw. 348,4 mln zł zysku netto wobec konsensusu 398,8 mln zł zysku (opis)
Zysk netto grupy Dino Polska wyniósł w czwartym kwartale 2023 roku 348,4 mln zł - wynika z wyliczeń PAP Biznes na podstawie raportu rocznego spółki. Konsensus PAP Biznes zakładał 398,8 mln zł zysku netto.
EBIT wyniósł 459,6 mln zł i był 12,1 proc. niższy od oczekiwań analityków na poziomie 522,8 mln zł.
Wynik EBITDA grupy wyniósł 553,5 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 614,9 mln zł EBITDA.
Przychody grupy wyniosły 6,7 mld zł. Analitycy oczekiwali przychodów w wysokości 6,9 mld zł.
W całym 2023 roku Dino miało 25.666,3 mln zł przychodów (wzrost o 29,6 proc. rdr), 2.232,7 mln zł EBITDA (wzrost o 21,5 proc. rdr) i 1.405,3 mln zł zysku netto (wzrost o 24,1 proc. rdr).
Marża EBITDA za 2023 r. wyniosła 8,7 proc., podczas gdy w 2022 r. było to 9,3 proc.
Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w 2023 r. 17,2 proc. wobec 28,5 proc. rok wcześniej. W samym IV kwartale 2023 roku LFL wzrósł o 8,7 proc. rdr. wobec 16,3 proc. kwartał wcześniej.
Koszt własny sprzedaży wzrósł w 2023 roku o 31,3 proc., do 19.741,5 mln zł. Koszty sprzedaży i marketingu wzrosły o 25,9 proc., do 3.878,4 mln zł. Koszty ogólnego zarządu wzrosły o 21,3 proc., do 173,7 mln zł.
Spółka podała w raporcie, że świeże produkty odpowiadały za 40 proc. sprzedaży grupy w 2023 r.
W ubiegłym roku uruchomionych zostało 250 nowych marketów Dino. Na dzień 31 grudnia 2023 r. sieć Dino tworzyło 2.406 sklepów (12 proc. więcej rdr) o łącznej powierzchni sali sprzedaży 947.919 m kw.
Spółka zainwestowała w rozwój 1,2 mld zł.
Dług netto grupy Dino wyniósł 954,8 mln zł na koniec grudnia 2023 r., co oznacza spadek o 31,9 proc. w stosunku do 31 grudnia 2022 r.
Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA wyniósł 0,4x na dzień grudnia 2023 r. i był na niższym poziomie niż na koniec 2022 r. (0,8x).
Grupa wypracowała w 2023 r. 1.771,5 mln zł środków pieniężnych netto z działalności operacyjnej, o 518,1 mln zł mniej niż w 2022 r.
Dino Polska liczy w 2024 roku na niski dwucyfrowy wzrost sprzedaży LFL. Chce, by marża EBITDA wróciła do długoterminowego trendu wzrostowego, ale będzie to wyzwaniem. Liczba marketów Dino ma wzrosnąć o niskich kilkanaście procent.
"Oczekujemy, że w 2024 r. otworzymy więcej sklepów niż w 2023 r., a całkowita liczby marketów Dino wzrośnie o niskich kilkanaście procent" - napisał w liście do akcjonariuszy Michał Krauze, członek zarządu Dino Polska.
"Uważnie wsłuchujemy się w potrzeby konsumentów tak, by w obliczu wzrostu dochodów rozporządzalnych pozwoliło to wygenerować niski dwucyfrowy wzrost sprzedaży like-for-like. Podejmujemy starania, aby nasza marża EBITDA wróciła do długoterminowego trendu wzrostowego. Będzie to jednak wyzwaniem, gdyż 2024 r. to kolejny rok wzrostu kosztów działalności i uatrakcyjniania oferty cenowej sklepów Dino dla konsumentów. Rosnąca skala działalności i dyscyplina kosztowa będą nas wspierać w dążeniu do tego celu i jednocześnie wzmacniać fundamenty naszej firmy, aby efektywnie realizować jej dalszy rozwój" - dodał Krauze.
Spółka podała w raporcie, że łączne nakłady inwestycyjne w tym roku wyniosą około 1,5-1,6 mld zł. Jak podano, środki zostaną przeznaczone na rozwój sieci sklepów, na zaplecze logistyczne oraz na rozbudowę zakładu mięsnego Agro-Rydzyna i budowę mniejszego zakładu rozbioru mięsa.
(PAP Biznes), #DNPpel/