Przejdź do treści

udostępnij:

Backlog Newagu do poł. '27 wynosi ponad 6 mld zł w wersji podstawowej

Portfel zamówień Newagu do połowy 2027 roku bez opcji dodatkowych wynosi ponad 6 mld zł - poinformował na spotkaniu z dziennikarzami Józef Micha­lik, wiceprezes Newagu.

"Notujemy duże zainteresowanie naszymi pojazdami i mamy wypełniony portfel zamówień do połowy 2027 roku. Jego wartość wynosi ponad 6 mld zł w wersji podstawowej, bez opcji dodatkowych" - powiedział wiceprezes.

Newag w zakładzie w Nowym Sączu produkuje elektryczne i spalinowe lokomotywy, pojazdy pasażerskie, tramwaje oraz pojazdy dla metra.

W ostatnich tygodniach w mediach pojawiły się informacje, że Newag miałby celowo zatrzymywać pociągi Impuls własnej produkcji, żeby zmusić przewoźników do ich serwisowania w swoim zakładzie, a nie u konkurencji. Odkrycia tego dokonała grupa hakerów.

"Ingerencja hakerów doprowadziła do sytuacji, w której nie mamy pewności czy pojazdy Impuls spełniają wymagania zasadnicze w zakresie bezpieczeństwa, stanowiące warunek ich dopuszczenia do eksploatacji. Mając na względzie bezpieczeństwo pasażerów, niezawodną eksploatację pojazdów Impuls i najwyższą możliwą dostępność eksploatacyjną, zdecydowaliśmy się na nieodpłatne przekazanie licencji" - powiedział w poniedziałek wiceprezes.

Newag zdecydował się udostępnić przewoźnikom nieodpłatną licencję do oprogramowania systemu sterowania z prawem sublicencji. Pozwoli to przewoźnikom przywrócić pojazdy do konfiguracji zgodnej z konfiguracją w wydanym zezwoleniu na wprowadzenie do obrotu. Udostępnienie kodu wynikowego nastąpi wraz z przeszkoleniem dysponentów i podmiotów odpowiedzialnych za ich utrzymanie. Decyzja Newag podyktowana jest dbałością o bezpieczeństwo pasażerów i ruchu kolejowego w Polsce, w związku z uzasadnionymi wątpliwościami co do funkcjonalności oprogramowania sterującego pojazdów, w które bezprawnie ingerowano.

Newag informował wcześniej, że już w 2022 roku spółka stwierdziła ingerencję w systemy sterowania pojazdami, dokonaną przez podmioty trzecie, o czym poinformowała w publicznym oświadczeniu prasowym. O powyższym fakcie Newag powiadomił również odpowiednie organy i służby, w tym Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, Prokuraturę oraz Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, jak również zwróciła uwagę użytkownikom pojazdów na konieczność sprawowania odpowiedniego nadzoru nad eksploatacją i utrzymaniem pojazdów oraz na ryzyko związane z dokonywaniem ingerencji w system sterowania pojazdami.

ABW przekazała sprawę do prokuratury w Krakowie.

(PAP Biznes), #NWG

epo/ osz/

Zobacz także: Newag SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: