Przejdź do treści

udostępnij:

Grupa Amica chciałaby utrzymać lub zwiększyć w 2024 roku EBITDA

Grupa Amica chciałaby w 2024 roku utrzymać lub zwiększyć EBITDA, planuje również wzrost przychodów - poinformował członek zarządu Michał Rakowski podczas telekonferencji z dziennikarzami i analitykami.

"W ubiegłym roku, choć patrząc na wynik netto, nie dokonaliśmy znaczącego postępu, to podjęliśmy działania operacyjne, które są jednym z pierwszych kroków i one dają efekty. Przed nami działania w obszarze finansowym, działania nad efektywną stopą podatkową, to wszystko mam nadzieję pomoże w osiąganiu wyników. Wracając do EBITDA, to myślę, że jest to realne i będziemy podejmować rękawicę, żeby utrzymać i polepszyć wynik EBITDA" - powiedział Rakowski.

"Chcielibyśmy mieć wyższe przychody niż w 2023 roku, natomiast to nie będą znacząco wyższe przychody, biorąc pod uwagę aktualną sytuację popytową. Drugą przyczyną jest nasze wyjście z rynku rosyjskiego, tu musimy szukać innych miejsc organicznego wzrostu. Te miejsca to Polska, Południowo-Wschodnia Europa i Centralna Azja. To miejsca, gdzie w 2024 roku chcemy budować naszą pozycję i tym samym rekompensować zmniejszenie przychodów na rynku rosyjskim" - dodał.

Grupa Amica w 2023 roku uzyskała ponad 2,8 mld zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza spadek o prawie 17 proc. w porównaniu do roku 2022. Niższy popyt został odnotowany we wszystkich głównych kategoriach asortymentowych oraz na wszystkich głównych rynkach geograficznych. Sprzedaż produktów i towarów w Polsce oraz w Skandynawii zmniejszyła się o 13 proc., w Europie Zachodniej o 15 proc., na rynkach południowych o 18 proc., a na rynkach wschodnich o 31 proc. rdr.

W roku 2023 marża EBITDA grupy Amica wzrosła o 2,3 pkt. proc. do 4,8 proc. dzięki czemu wynik EBITDA zwięszył się o 58 proc. rdr, do ponad 137 mln zł. Spółka wypracowała również blisko 5-krotnie wyższy skonsolidowany zysk operacyjny (83,3 mln zł) i prawie 8-krotnie wyższy zysk brutto (23 mln zł). Grupa Amica zredukowała stratę netto o 5,7 mln zł do 4 mln zł.

Członek zarządu poinformował w środę, że grupa nie odczuła jeszcze w I kwartale 2024 roku poprawy popytu na sprzęt AGD. Nie zamierza jednak w 2024 roku obniżać cen. W II kwartale może natomiast odczuć wzrost cen frachtów.

Rakowski powiedział, że w ramach dalszego ograniczania działalności na rynku rosyjskim spółka zdecydowała się udzielić byłemu kontrahentowi odpłatnej licencji na używanie marki Hansa. Amica nie ma sygnałów, żeby jej produkty były reeksportowane do Rosji z Centralnej Azji.

W 2023 roku sprzedaż grupy na rynku rosyjskim oraz w Centralnej Azji wyniosła po ok. 140 mln zł.

Grupa Amica sprzedaje małe i duże AGD pod markami: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia), CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ok. 5 mln urządzeń rocznie.

Rakowski zapowiedział, że tegoroczne nakłady inwestycyjne grupy nie przekroczą 60 mln zł wobec 64 mln zł w 2023 roku.

(PAP Biznes), #AMC

epo/ ana/

Zobacz także: Amica SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: