Przejdź do treści

udostępnij:

Wittchen chce poprawiać rentowność operacyjną i zwiększyć sprzedaż w 2024 roku

W pierwszym kwartale 2024 roku Grupa Wittchen osiągnęła 93 mln zł przychodów, poprawiając marżę brutto na sprzedaży. Grupa kontynuuje ekspansję zagraniczną, jednocześnie podejmuje działania w celu poprawy rentowności operacyjnej w kolejnych kwartałach. Podtrzymuje cel wzrostu sprzedaży w 2024 r.

"Konsekwentnie realizujemy strategię rozwoju i naszym celem pozostaje wzrost sprzedaży w całym 2024 roku. Skupiamy się na rozwoju w kanale e-commerce i ekspansji na rynkach zagranicznych. W pierwszym kwartale uruchomiliśmy własny e-sklep w Austrii, a ostatnio otworzyliśmy pierwszy salon stacjonarny w Niemczech. Niebawem zamierzamy otworzyć pierwsze showroom’y Wittchen w Wiedniu oraz kolejne salony w Bukareszcie. Jednocześnie kładziemy duży nacisk na kontrolę kosztów i działania zmierzające do poprawy efektywności w całej organizacji" - powiedział prezes spółki Jędrzej Wittchen, cytowany w komunikacie.

"Zrewidowaliśmy również nasze plany dotyczące infrastruktury logistycznej Grupy, wybierając najbardziej optymalne rozwiązanie w obecnych warunkach, tj. rozbudowę powierzchni magazynowej i dalszą automatyzację naszego centrum w Palmirach koło Warszawy" – dodał.

Spółka wskazuje, że w pierwszym kwartale tego roku przychody Grupy Wittchen wyniosły 93 mln zł i były o 3,5 proc. niższe niż w bardzo dobrym pod względem sprzedaży pierwszym kwartale 2023 roku, gdy obserwowano wciąż mocną krajową konsumpcję, dodatkowo wspieraną popytem ze strony przebywających w Polsce klientów z Ukrainy.

Marża brutto na sprzedaży sięgnęła 63,8 proc. (+0,8 p.p.).

Zysk netto w pierwszym kwartale 2024 roku wyniósł 4,9 mln zł wobec 10,1 mln zł w analogicznym okresie 2023 roku.

Wyniki Wittchena w pierwszym kwartale 2024 roku okazały się zbliżone do oczekiwań ankietowanych przez PAP Biznes analityków. Spodziewali się oni 93,1 mln zł przychodów i 5 mln zł zysku netto. Grupa miała 14,1 mln zł EBITDA wobec konsensusu 13,7 mln zł. Zysk operacyjny wyniósł 6,9 mln zł, a rynek liczył na 6,5 mln zł.

Wittchen podał, że wyniki grupy znajdowały się pod presją rosnących kosztów operacyjnych, w tym m.in. wynagrodzeń, kosztów sprzedaży internetowej na platformach marketplace oraz kosztów logistyki związanych ze znacząco większą liczbą obsługiwanych przesyłek w sprzedaży on-line. Negatywny wpływ na zaraportowany wynik netto miały także wyższe r/r koszty finansowe (netto) związane z różnicami kursowymi

"Analizując nasze wyniki rok do roku, należy mieć na uwadze z jednej strony efekt wysokiej bazy z pierwszego kwartału 2023 roku, a z drugiej – obecne pogorszenie ogólnej koniunktury, przekładające się na spowolnienie konsumpcji oraz utrzymującą się wysoką wrażliwość cenową konsumentów. Widać to doskonale w naszych rezultatach. Choć w pierwszym kwartale 2024 roku sprzedaliśmy ilościowo o 6 proc. więcej produktów niż rok wcześniej, to wartość sprzedaży była o ponad 3 proc. niższa. Większa liczba obsłużonych przesyłek oznacza z kolei wyższe koszty logistyki, co negatywnie wpływa na naszą rentowność na poziomie zysku z działalności operacyjnej, pomimo utrzymania marży brutto na sprzedaży na bardzo wysokim poziomie" - powiedział Jędrzej Wittchen, prezes spółki.

Wśród wdrażanych obecnie przez Grupę Wittchen działań prosprzedażowych oraz poprawiających efektywność są m.in. usprawnienia w obszarze współpracy z platformami marketplace (nowa strategia produktowo-cenowa) oraz zmiany w kampaniach marketingowych w kanale on-line, w kraju i zagranicą.

Już w drugim kwartale tego roku grupa dokonała zmian w obszarze logistyki, obniżając koszty dystrybucji przesyłek gabarytowych do salonów w Polsce i do odbiorców w innych krajach. Dużą wagę firma przykłada również do kontroli kosztów ogólnego zarządu – w pierwszym kwartale 2024 roku zmalały one o 16 proc. r/r w przeliczeniu na 1 m2 powierzchni sprzedaży.

Grupa Wittchen zajmuje się sprzedażą ekskluzywnej galanterii skórzanej, obuwia i odzieży oraz luksusowych dodatków i akcesoriów podróżnych. Prowadzi sprzedaż poprzez własne e-sklepy w 7 krajach (wliczając Polskę), 46 platformy marketplace w 23 krajach oraz sieć ponad 100 salonów stacjonarnych funkcjonujących pod markami Wittchen i Wittchen Travel. Posiada własne centrum logistyczne w podwarszawskich Palmirach.

Poniżej przedstawiamy wyniki Wittchen w pierwszym kwartale 2024 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes i poprzednich wyników. Dane w mln zł.

1Q2024 wyniki kons. różnica r/r q/q
Przychody 93,0 93,1 -0,1% -3,5% -30%
EBITDA 14,1 13,7 3,2% -27% -57%
EBIT 6,9 6,5 6,0% -45% -73%
zysk netto j.d. 4,9 5,0 -2,1% -52% -76%
marża EBITDA 15,2% 14,7% 0,49 -5,01 -9,80
marża EBIT 7,4% 7,0% 0,43 -5,51 -12,11
marża netto 5,2% 5,3% -0,11 -5,21 -10,37

(PAP Biznes), #WTN

pr/

Zobacz także: Wittchen SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: