Wyniki Wieltonu poniżej oczekiwań, spółka wskazuje na skomplikowaną sytuację rynkową
Grupa Wielton pokazała w pierwszym kwartale 2024 roku wyniki znacznie gorsze od oczekiwań analityków, a prezes spółki Paweł Szataniak pisze o skomplikowanej sytuacji rynkowej i słabych prognozach dla europejskiego rynku na 2024 rok.
"Na dziś prognozy dotyczące europejskiego rynku transportowo-logistycznego na rok 2024 nie są optymistyczne. Niestabilne otoczenie gospodarcze oraz geopolityczne, nowe regulacje prawne, wysoki koszt finansowania spowodowały wyhamowanie popytu na nowe naczepy i przyczepy, a także negatywnie wpłynęły na kondycję firm przewozowych" - napisał prezes Paweł Szataniak w liście do akcjonariuszy.
Dodał, że dla grupy Wielton kluczowe pozostają intensyfikacja działań sprzedażowych, dyscyplina kosztowa, zarządzanie kapitałem pracującym, optymalizacja procesów, rozwój oferty produktowej i terminowe uruchomienie fabryki do produkcji naczep chłodniczych w Bełchatowie.
Prezes Szataniak napisał również, że pierwsze trzy miesiące 2024 roku były pełne wyzwań, z którymi branża zmaga się od czwartego kwartału zeszłego roku.
"Utrzymująca się niepewna sytuacja gospodarcza, a także m.in. Unijne regulacje o Eurowiniecie do których wejścia w życie przygotowują się przewoźnicy, spowodowały znaczny spadek popytu na naczepy i przyczepy. Największe spadki rynku naczep i przyczep odnotowały kraje Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), Wielka Brytania, Polska oraz Włochy" - napisał prezes.
W pierwszym kwartale grupa Wielton miała 16,2 mln zł straty netto, a analitycy liczyli na 5,2 mln zł zysku netto. Strata operacyjna wyniosła 11,1 mln zł, a konsensus zakładał 13,8 mln zł zysku operacyjnego.
Przychody grupy Wielton w pierwszych trzech miesiącach 2024 roku sięgnęły 548,3 mln zł wobec 731,7 mln zł oczekiwanych przez rynek.
W pierwszym kwartale 2024 roku Grupa Wielton sprzedała łącznie 3.668 sztuk pojazdów (wobec 5.259 przed rokiem), co pozwoliło na osiągnięcie 548,3 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży.
Grupa utrzymała bezpieczny poziom wskaźnika długu netto do EBITDA wynoszący 2,81x, a także wypracowała 10,6 mln zł EBITDA, przy marży EBITDA na poziomie 1,9 proc.
"Pomimo skomplikowanej sytuacji rynkowej Grupa Wielton w pierwszym kwartale 2024 roku utrzymała swoje pozycje na większości kluczowych rynków w Europie" - napisano w komunikacie.
Spółka Fruehauf utrzymała pozycję lidera rynku francuskiego z udziałami na poziomie 16,3 proc. We Francji Grupa sprzedała 689 sztuk pojazdów (spadek o 38 proc. rdr.) oraz osiągnęła niższy o ponad 39 proc rdr. poziom przychodów na poziomie 107,2 mln zł.
Na rynku polskim spółki Wielton oraz Langendorf awansowały na drugą pozycję z łącznymi udziałami na poziomie 12,9 proc. Grupa Wielton w Polsce znalazła nabywców na 912 sztuk pojazdów wobec 1.218 szt. rok wcześniej, osiągając 125,2 mln zł przychodu (spadek o 33,4 proc, rdr.).
Pozycję wicelidera rynku brytyjskiego zajmuje spółka Lawrence David z udziałami na poziomie 8,1 proc. W Wielkiej Brytanii, w pierwszym kwartale 2024 r. przychody Grupy Wielton zmniejszyły się rdr. o 57 proc. do poziomu 71,8 mln zł, natomiast sprzedaż wyniosła 514 produktów wobec 1.009 rok wcześniej.
W pierwszym kwartale 2024 r. siódmą pozycję na rynku niemieckim z udziałami na poziomie 2,1 proc. utrzymały spółki Langendorf i Wielton GmbH. Grupa Wielton sprzedając łącznie o 17 proc. mniej produktów, czyli 312 sztuk (wobec 376 szt. w analogicznym okresie minionego roku), osiągnęła podobne rdr. przychody na poziomie 63,8 mln zł w porównaniu do 63,2 mln zł rok wcześniej.
W krajach Europy Środkowo-Wschodniej Grupa Wielton umocniła się na piątej pozycji w rynku ze wzrostem udziałów do 6,6 proc. Na zmniejszonym o niemal 33 proc. rynku CEE sprzedano o 21 proc. mniej pojazdów Wielton (291 szt.) wobec 368 w pierwszym kwartale 2023 roku. Pozwoliło to na osiągnięcie 35,6 mln zł przychodów, czyli o 35,3 proc. mniej rdr.
Na rynku włoskim z piątej na czwartą pozycję awansowały spółki Viberti oraz Fruehauf z udziałami na poziomie 8,9 proc. W pierwszych trzech miesiącach 2024 roku we Włoszech Grupa Wielton sprzedała 205 pojazdów, wobec 257 szt. rok wcześniej, osiągając przychód na poziomie 28,5 mln zł (spadek o ponad 28 proc rdr.).
W Hiszpanii sprzedając 94 pojazdy w pierwszym kwartale 2024 roku wobec 113 sztuk rok wcześniej, przychody wyniosły 12,4 mln zł. malejąc rdr. o 32,6 proc. Spółka Guillén awansowała z dziesiątej na dziewiątą pozycję na rynku hiszpańskim z udziałami na poziomie 2,3 proc, wobec 2,0 rok wcześniej.