AB oczekuje, że kolejne kwartały mogą przynieść ożywienie w sektorze RTV/AGD
AB, dystrybutor sprzętu IT i AGD, oczekuje, że kolejne kwartały mogą przynieść ożywienie w sektorze RTV/AGD - poinformował na konferencji prasowej wiceprezes Grzegorz Ochędzan. Spółka notuje wzrosty sprzedaży produktów dotyczących cyberbezpieczeństwa.
"Oczekujemy dodatkowego popytu, który przede wszystkim będzie pochodził ze strony zamówień nowych posiadaczy mieszkania - przy meblowaniu i wyposażaniu sprzętem AGD. Oczekuje się, że kolejne kwartały mogą przynieść ożywienie, a nasza oferta produktowa (...) powinna zaspokoić te potrzeby i dzięki sieci Kakto (sieć franczyzowa AB - przyp.) oraz partnerom niezależnym będziemy odnotowywać kolejne, dynamiczne wzrosty" - powiedział wiceprezes Grzegorz Ochędzan.
Wiceprezes wskazał, że w I kwartale 2024 r. AB odnotowało 3 proc. wzrost rdr w segmencie AGD oraz 12 proc. wzrost rdr sprzedaży AGD w sieci Kakto.
"Wzrost sprzedaży obserwujemy, a także go realizujemy (...) w zakresie sprzedaży produktów dotyczących cyberbezpieczeństwa" - powiedział wiceprezes.
Grzegorz Ochędzan wskazał, że odnośnie cyklu wymiany sprzętu i komputerów, dodatkowo wspieranym przez zmiany w zakresie systemu operacyjnego i popularyzację rozwiązań AI, będą potrzebne nowe procesory i nowe komputery na nowych procesorach - a to jest dobrą perspektywą dla AB.
Jak wskazano podczas prezentacji, przewidywany CAGR (skumulowany roczny wskaźnik wzrostu - przyp.) dla laptopów z AI (NPU) w latach 2024-2028 to 44 proc.
W I półroczu roku obrotowego 2023/2024, czyli w okresie październik 2023 r. – marzec 2024 r., EBITDA grupy AB spadła do 177,7 mln zł z 182,2 mln zł, natomiast zysk netto wzrósł do 106,2 mln zł z 99,7 mln zł rok wcześniej.
Z wyliczeń PAP Biznes wynika, że w samym drugim kwartale roku obrotowego 2023/24 AB miało 36,7 mln zł zysku netto i 63 mln zł EBITDA. Konsensus PAP Biznes zakładał, że spółka będzie miała w tym okresie 32 mln zł zysku netto i 64,6 mln zł EBITDA.
W pierwszym półroczu roku obrotowego 2023/2024 grupa osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 8.102 mln zł, czyli były one o 2,8 proc. niższe niż rok wcześniej. W samym drugim kwartale przychody wyniosły - według wyliczeń PAP Biznes - 3,21 mld zł i były o 2,3 proc. poniżej oczekiwań analityków.
Marża brutto ze sprzedaży stanowiła 4,03 proc. obrotów (w porównaniu do 3,97 proc. w roku poprzednim). Spółka podała, że nieco wyższy poziom wskaźnika marży do obrotu wynikał z innej struktury produktowej sprzedaży.
Rentowność na poziomie wyniku ze sprzedaży brutto wyniosła 4,03 proc., a rentowność EBITDA 2,19 proc. W samym drugim kwartale 2023/24 marża EBITDA wyniosła 2,0 proc., zgodnie z oczekiwaniami. Marża netto sięgnęła 1,1 proc., a rynek szacował ją na 1,0 proc.
"Mamy duże możliwości finansowania wzrostu, zarówno w sferze organicznej, jak również w obszarze akwizycji. Istotnie zredukowaliśmy koszty finansowe poprzez optymalizację pozycji bilansowych, a praca nad miksem produktowym ma za zadanie zwiększanie generowanych marż. Utrzymaliśmy bardzo niski wskaźnik kosztów SG&A, a nasz wskaźnik długu netto do EBITDA spadł na koniec marca br. poniżej 0,5" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Grzegorz Ochędzan.
(PAP Biznes), #ABEalk/ asa/