PKP Cargo planuje zmniejszenie inwestycji w 2024 roku rdr (wywiad)
PKP Cargo w związku z trwającym spowolnieniem na rynku i trudną sytuacją grupy, planuje mniejsze inwestycje w 2024 roku rdr - poinformowała PAP Biznes Monika Starecka p.o. członka zarządu ds. finansowych. Dodała, że patrząc na poziomy zamówień w IV i V, rynek przewozów towarów koleją sięgnął dna spadków.
"Ze względu na ogromne wyzwania stojące przed spółką w strefie płynności, prowadzimy bardzo skrupulatny przegląd wszystkich inwestycji. Przez najbliższe kilka miesięcy będziemy chcieli realizować tylko te, które są niezbędnym minimum, bo w obecnej chwili najważniejsze jest ustabilizowanie sytuacji finansowej oraz płynnościowej spółki. Wszystkie nakłady w naszej branży, to są nakłady wielomilionowe. W związku z tym mamy trudny przedmiot do zbilansowania i zbalansowania. Z jednej strony konieczne jest ograniczenie wydatków celem ustabilizowania sytuacji, a z drugiej strony zapewnienie dostępności taboru, który pozwoli nam tę niestety i tak zmniejszoną skalę przewozów, wykonać zgodnie z potrzebami naszych klientów" - powiedziała Starecka.
"Nakłady inwestycyjne będą w tym roku mniejsze niż w zeszłym roku, który był pod tym względem rekordowo wysoki. Kryzys, w którym dziś się znajduje PKP Cargo, jest właśnie także pokłosiem takiego beztroskiego spojrzenia na inwestycje przez poprzednie zarządy. PKP Cargo to świetna firma, która jest w przejściowych kłopotach i którą naprawimy. Polskiej gospodarki nie stać na to, aby PKP Cargo zniknęło z rynku. Spółka pełni na nim istotną funkcję, której nie są w stanie wypełnić firmy prywatne. Początek bieżącego roku to utrzymująca się dekoniunktura w przemyśle i inwestycjach. Spółka jako wiodący gracz na rynku jest jednym z kilku dużych podmiotów w branży, które najbardziej doświadczają dekoniunktury" - dodała.
Capex Grupy w 2023 r. osiągnął poziom 1.721,4 mln zł, co oznacza 121,8 proc. wzrostu rdr.
Według p.o. członka zarządu ds. finansowych rynek przewozów towarowych koleją znalazł dno i można spodziewać się zmiany trendu.
"Patrząc na sytuację w branży, nasilającą się walkę cenową przy przetargach, czy poziomy nowych zamówień w kwietniu i maju, można wnioskować, że rynek jest już na dnie spadków. Można oczekiwać zmiany trendu, a może nawet nieśmiałych sygnałów odbicia. Według danych GUS z ostatnich dni, produkcja przemysłowa w kwietniu 2024 wzrosła o 7,9 proc. rdr. Poprawiają się również nastroje wśród przedsiębiorców. Jeśli pojawi się ożywienie w gospodarce, to transport kolejowy będzie beneficjentem tego wzrostu. Oczywiście liczymy także na inwestycje z KPO" - powiedziała.
Urząd Transportu Kolejowego podał, że w kwietniu 2024 r. kolej obsłużyła ponad 18,8 mln ton ładunków, co w zestawieniu do wyników sprzed roku oznacza wzrost o 0,8 mln ton (+ 4,4 proc.). Wartość pracy przewozowej wyniosła prawie 5,1 mld tonokilometrów i była wyższa o 0,2 mld tonokilometrów (+3,7 proc.) w porównaniu do kwietnia 2023 r. Udział PKP Cargo w rynku przewiezionych towarów wg masy spadł po kwietniu do 28,18 proc. całego rynku wobec 33,28 proc. w analogicznym okresie 2023 roku - podał Urząd Transportu Kolejowego. Według pracy przewozowej, udział PKP Cargo spadł po kwietniu do 28,816 proc. rynku z 35,94 proc. w analogicznym okresie 2023 roku.
"Na dziś racjonalnie kalkulujemy ceny w obecnych przetargach i dobieramy projekty do portfela zleceń tak, aby w momencie ożywienia rynku dysponować odpowiednimi zasobami. Nie sztuką jest walczyć za wszelką cenę o nierentowne przewozy na końcu recesji. Pamiętajmy, że PKP Cargo ma przewagi lidera i są takie projekty, w których bariera wejścia dla konkurencji jest wciąż wysoka. Chcemy w br. skorzystać na ożywieniu rynku i powalczyć o niektóre perspektywiczne segmenty. To jest nasz cel na drugie półrocze br." - podkreśliła Starecka.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy bieżącego roku grupa przetransportowała 17,9 mln ton towarów, czyli mniej o 23,3 proc. rdr. Praca przewozowa wyniosła 4,6 mld tkm (-28,8 proc. rdr).
Przychody z tytułu umów z klientami grupy spadły w I kwartale 2024 roku do 1.180,7 mln zł z 1.564 mln rok wcześniej. Grupa PKP Cargo miała w I kw. 2024 r. 122,4 mln zł EBITDA wobec 359,4 mln zł rok wcześniej i 118,1 mln zł straty netto j.d. wobec 104,2 mln zysku neto j.d. rok wcześniej.
Ewa Pogodzińska
(PAP Biznes), #PKPepo/ asa/