SFD opublikowała raport kwartalny za 3 kwartał 2024r.
Komunikat od spółka
SFD S.A. opublikowała raport kwartalny za 3 kwartał 2024r. Przychody Spółki w 3 kwartale 2024r. wyniosły 85,9 mln zł (+6,4% r/r), natomiast narastająco od początku roku wynoszą 261,6 mln zł (-2,4% r/r). Spółka notuje kwartalne wzrosty sprzedaży dzięki zwiększaniu obecności w sieciach handlowych i pomimo niewielkiego spadku we własnych kanałach e-commerce. Zysk netto w 3 kwartałach 2024 r. wyniósł 72 tys. zł (vs 5,7 mln zł w 3 kwartałach 2023 r.), zaś w samym 3 kwartale 2024 r. strata netto wyniosła 0,8 mln zł (vs 0,5 mln zł w 3 kwartale 2023 r.). Rośnie sprzedaż kolagenów oraz witamin i minerałów przy niewielkim spadku sprzedaży białek.
„W 3 kwartale 2024 roku powróciliśmy do trendu wzrostowego w przychodach ze sprzedaży notując 85,9 mln zł przychodów vs 80,7 mln zł w 3 kwartale ubiegłego roku (+6,4% r/r). Wzrost przychodów w kwartale wynika przede wszystkim z bardzo dobrych wyników sprzedażowych w ogólnopolskich sieciach detalicznych przy jednoczesnym, niewielkim spadku przychodów w kanałach e-commerce, sieci sklepów stacjonarnych oraz w eksporcie. Przychody ze sprzedaży Spółki w 9 miesiącach 2024 r. wyniosły 261,6 mln zł (-2,4% r/r). Zysk netto w 9 miesiącach 2024 r. wyniósł 72 tys. zł (vs 5,7 mln zł w 9 miesiącach 2023 r), zaś w samym 3 kwartale 2024 r. nasza strata netto wyniosła 0,8 mln zł (vs 0,5 mln zł w 3 kwartale 2023 r.). Nasze koszty są w dalszym ciągu obciążone zaplanowanymi wydatkami na kampanie marketingowe, których budżety na bieżąco analizujemy i optymalizujemy. Październik kontynuuje trend wzrostowy przychodów przy poprawiających się marżach w rachunku wyników. Wzrosty sprzedaży zawdzięczamy przede wszystkim produktom, które wprowadzamy z sukcesem do oferty opierając je na badaniach trendów na rynku żywności oraz gustów naszych klientów. Niezwykle cieszy nas wzrost sprzedaży kreatyny, kontynuowanie wzrostu sprzedaży produktów kolagenowych oraz sukcesy nowych produktów z kategorii napoi. - komentuje Mateusz Pazdan, prezes zarządu SFD S.A. – Naszym priorytetem jest jakość produktów i produkcja zgodnie z normami żywnościowymi. Rozważamy więc i analizujemy rozpoczęcie własnej produkcji naszych najważniejszych wyrobów, co pomogłoby nam bezpośrednio kontrolować jakość przy jednoczesnym obniżeniu kosztów badań i zwiększeniu marży uzyskiwanej ze sprzedaży naszej podstawowej oferty. Tymczasem laboratorium w którym sami będziemy mogli badać wszystkie metale ciężkie, uruchomimy z początkiem 2025 roku.”
“Stale udoskonalamy procesy logistyczne w naszych magazynach, wykorzystując wewnętrzne zasoby i wprowadzając zmiany systemowe oraz optymalizację operacji, co przekłada się na wzrost wydajności na jednego pracownika. Skutecznie zarządzamy również logistyką zewnętrzną w zakresie wydań paletowych, co pozwala nam sprostać rosnącym zamówieniom z ogólnopolskich sieci handlowych. Dynamicznie zwiększamy współpracę z partnerami w kanale nowoczesnym, a coraz więcej naszych produktów trafia do stałej oferty dużych sieci handlowych, co stawia przed nami nowe wyzwania logistyczne. Uruchomienie komponentu logistyki zewnętrznej przeznaczonego do obsługi zamówień z naszych własnych sklepów e-commerce zostało przesunięte w czasie na początek 2025 r. Będzie on wsparciem naszej logistyki do czasu stworzenia własnych zasobów umożliwiających obsługę naszych wzrostów sprzedaży.” – komentuje Bartosz Kogut, wiceprezes zarządu ds. operacyjnych SFD S.A.
„W 3 kwartale 2024 r. istotnie poprawiliśmy przepływy pieniężne z działalności operacyjnej, na koniec kwartału Spółka wykazała środki pieniężne na poziomie 7,3 mln zł vs 4,9 mln zł na koniec 3 kwartału 2023 r. Wyższy poziom środków pieniężnych wynikał między innymi z istotnego obniżenia poziomu zapasów.
Zamknięcia sklepów stacjonarnych w drugiej połowie ubiegłego roku przekładają się na poprawę rentowności w tym segmencie.” – komentuje Przemysław Kwiatkowski, wiceprezes zarządu ds. finansów SFD S.A.
„W 3 kwartale 2024 r. wprowadziliśmy do oferty 57 nowych produktów. Rozwijamy ofertę napojów, w tym smakowe izotoniki, nawadniające organizm skuteczniej niż inne napoje. Powiększyliśmy ofertę kolagenów, w tym w formie saszetek z mieszanką do rozpuszczania w wodzie. Naszym klientom kupującym produkty kolagenowe proponujemy formuły charakteryzujące się wyższa przyswajalnością. Do oferty wprowadziliśmy także suplementy dla osób, które wykonują intensywny wysiłek fizyczny przez cały dzień, w tym witaminy, elektrolity czy suplementy wspomagające sen oraz zasoby energii. W naszej ofercie pojawiły się również nowe słodycze bez cukru, galaretki, draże, ale także sosy i przekąski, takie jak mieszanka studencka, żurawina, śliwki suszone czy pistacje. We współpracy ze Śnieżką stworzyliśmy bezcukrową odmianę kultowych Michałków.” – komentuje Natalia Pazdan, wiceprezes zarządu ds. produktów SFD S.A.
W 3 kwartale 2024r. Spółka zrealizowała przychody ze sprzedaży w wysokości 85.915.725,76 zł, co stanowi blisko 106,4% przychodów osiągniętych w analogicznym okresie roku 2023, kiedy to wyniosły 80.731.265,88 zł. W 3 kwartale 2024 r. wzrosty przychodów zanotowaliśmy głównie w sieciach handlowych, gdzie aktywnie wprowadzamy kolejne nowe produkty oraz w kanałach farmacji e-commerce i Allegro. Niższe przychody w porównaniu do 3 kwartału 2024 r. odnotowaliśmy w sieci własnych sklepów stacjonarnych i spadek ten spowodowany był zamknięciem części sklepów stacjonarnych. Spółka na koniec 3 kwartału 2024 r. posiadała 21 sklepów własnych, w porównaniu do 28 sklepów w roku poprzednim W kanale własnych sklepów e-commerce odnotowaliśmy niewielki spadek przychodów. W 3 kwartale 2024 r. udział kanału e-commerce w naszych przychodach ogółem wyniósł 50% vs 53% w porównywalnym okresie roku poprzedniego.
W 3 kwartale 2024r. średnia wartość zamówienia w internetowym Sklepie SFD wyniosła 155 zł vs 154 zł w 3 kwartale ubiegłego roku. We wszystkich kanałach e-commerce klienci dokonali 308 tys. transakcji vs 309 tys. transakcji w 3 kwartale ubiegłego roku.
W 3 kwartale 2024 roku SFD zrealizowało 11 akcji in&out w ogólnopolskich sieciach handlowych, w tym 2 duże akcje standowe. Rozpoczęliśmy również współpracę z siecią DEALZ, gdzie zalistowaliśmy szerokie portfolio naszych produktów z kategorii zdrowej żywności. W porównywalnym kwartale ubiegłego roku zrealizowano 9 akcji in&out.
W 3 kwartale 2023r. EBITDA wyniosła 1.173 tys. zł w porównaniu do 1.070 tys. zł w 3 kwartale 2023 r. i była o 9,6% wyższa. Narastająco od początku roku do końca września 2024 wynik EBITDA wyniósł 5.473 tys. zł w porównaniu do 12.235 tys. zł w roku poprzednim. Narastająco w pierwszych 9 miesiącach roku, głównymi czynnikami determinującymi spadek wyniku EBITDA były rosnące, zaplanowane koszty marketingowe, przy czym w 3 kwartale 2024 r. Spółka odnotowała już wzrost na poziomie EBITDA.
W okresie pierwszych 9 miesięcy Spółka poniosła stratę w wysokości -752.042,99 zł, kiedy to w porównywalnym okresie zeszłego roku strata wyniosła -497.879,55 zł.
Na koniec 3 kwartału 2024 r., porównując r/r poziom zapasów spadł o 5%, stan środków pieniężnych na koniec 3 kwartału 2024 r. wyniósł 7,3 mln zł vs 4,9 mln zł na koniec 3 kwartału ubiegłego roku.
Wskaźnik zadłużenia ogólnego na koniec 3 kwartału 2024 r. wyniósł 0,55 vs 0,47 na koniec 3 kwartału 2023 r. i pozostaje nadal na bezpiecznym poziomie. Wskaźnik rotacji należności z tytułu dostaw i usług w dniach w 3 kwartale 2024 r. wyniósł 20 vs 16 w 3 kwartale 2023 r. Wskaźnik rotacji zapasów w dniach wyniósł 82 vs 93 w 3 kwartale 2023. Wskaźnik rotacji zobowiązań z tytułu dostaw i usług w 3 kwartale 2024 r. wyniósł 26 dni vs 28 dni w 3 kwartale 2023 r.
O SFD S.A. Spółka posiada największy w Polsce sklep internetowy z suplementami i odżywkami, 29 stacjonarnych sklepów własnych, 72 sklepy franczyzowe oraz jest właścicielem takich marek jak ALLNUTRITION czy SFD NUTRITION. SFD współpracuje z partnerami polskimi i zagranicznymi w zakresie dostaw i produkcji odżywek i suplementów diety, żywności dietetycznej oraz akcesoriów sportowych. Spółka ma 8 000 produktów w swojej ofercie. Dostawcami Spółki jest ponad 100 wyselekcjonowanych producentów z całego świata. Spółka zaopatruje się bezpośrednio u producentów i importerów tych towarów. SFD S.A. współpracuje także z producentami odżywek, suplementów diety i akcesoriów sportowych zlecając produkcję ok. 40 wyspecjalizowanym w danych produktach podwykonawcom. SFD S.A. posiada własne zaplecze magazynowo-handlowe. Sprzedaż produktów prowadzona jest przez portale internetowe. Jednocześnie spółka rozwija sieć sklepów własnych i sklepy franczyzowe.
Źródło: spółka