Przejdź do treści

udostępnij:

Prezes Mlekovity apeluje do RPP o osłabienie złotego, branża ma problem z eksportem

Prezes Mlekovity Dariusz Sapiński skierował apel do Rady Polityki Pieniężnej o podjęcie działań mających na celu osłabienie złotego, ponieważ mocna waluta negatywnie wpływa na eksport polskiej branży mleczarskiej - podaje portal Wiadomości Handlowe.

Zdaniem prezesa Mlekovity, którego wypowiedź przytaczają Wiadomości Handlowe, konieczna jest szybka reakcja Rady Polityki Pieniężnej, gdyż osłabienie złotego mogłoby poprawić konkurencyjność polskich eksporterów i ustabilizować sytuację w sektorze mleczarskim.

"Odpowiedzialna za politykę walutową Rada Polityki Pieniężnej powinna wziąć pod uwagę trudną sytuację polskiego mleczarstwa, ważnej gałęzi polskiej gospodarki, i błyskawicznie zainterweniować w celu osłabienia złotego, którego dalsze umacnianie grozi osłabieniem polskiej gospodarki i niszczeniem jej konkurencyjności na świecie" – powiedział Sapiński.

Zdaniem prezesa Mlekovity, obecne warunki walutowe sprawiają, że eksport staje się mniej opłacalny, co osłabia pozycję polskich producentów na rynkach zagranicznych.

"Mocny złoty budzi obawy o konkurencyjność polskich eksporterów. Sprzyja za to kapitałowi spekulacyjnemu z zagranicy. Stanowi to istotne zagrożenie dla naszych dostawców – polskich rolników, którym gwarantujemy skup produkowanego przez nich surowca" - zaznacza Sapiński, cytowany przez Wiadomości Handlowe.

Prezes Mlekovity uważa, że brak działań może skutkować poważnymi problemami finansowymi wielu przedsiębiorstw, co w skrajnych przypadkach może prowadzić do redukcji zatrudnienia, czy nawet do upadłości firm, co odbiłoby się negatywnie na całym sektorze rolno-spożywczym w Polsce.

Dodaje, że choć mocny złoty obniża koszty importu, to w dłuższej perspektywie może spowolnić rozwój polskich firm nastawionych na sprzedaż zagraniczną.

Prezes NBP Adam Glapiński poinformował na konferencji prasowej w lutym, że RPP cieszy się z mocnego złotego, ponieważ działa to antyinflacyjnie.

Dodał, że NBP prowadzi systematycznie ankiety wśród przedsiębiorców, z których wynika, że że kurs złotego "nie jest nawet w pierwszej dziesiątce problemów, którymi sobie zaprzątają głowę".

(PAP Biznes)

tus/ asa/

udostępnij: