Przejdź do treści

udostępnij:

Oferta konsorcjum z Budimeksem wybrana w przetargu na budowę Rail Baltica w Estonii (opis)

Ofera konsorcjum, w skład którego wchodzi Budimex, została wybrana w postępowaniu na projektowanie i budowę głównej linii Rail Baltica w Estonii, dotyczącym realizacji odcinka Pärnu-granica Łotwy - podał Budimex w komunikacie. Zamawiający zamierza przeznaczyć 332 mln euro na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych.

W skład konsorcjum grupy budowlanej wchodzą: Bouygues Travaux Publics, Budimex, KMG Infra OÜ, a w skład grupy projektowej: Ingérop Conseil et Ingénierie, WSP Finland Oy.

Zamawiającym jest OÜ Rail Baltic Estonia.

Oferta dotyczy realizacji części 2 postępowania o udzielenie zamówienia publicznego "Projektowanie i budowa głównej linii Rail Baltica w Estonii Ülemiste-Pärnu, Pärnu-Granica Łotwy", obejmującej odcinek Pärnu-granica Łotwy. Kontrakt obejmuje budowę linii kolejowej o długości 58,08 km.

Udział Budimeksu w grupie budowlanej wynosi 40 proc.

Zamawiający zamierza przeznaczyć 332 mln euro, tj. ok. 1,4 mld zł, na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych. Szacunkowa wartość wynagrodzenia na rzecz grupy budowlanej wynosi ok. 313,7 mln euro.

Budimex szacuje, że kontrakt na realizację kolejnego odcinka Rail Baltica zwiększy docelowo portfel grupy nawet o 0,5 mld zł, co przy jego aktualnym poziomie dałoby 18,3 mld zł. Na koniec 2024 roku portfel zamówień grupy Budimex osiągnął rekordową wartość 17,8 mld zł.

Kontrakt realizowany będzie w formule "Alliance". Jest to model realizacji projektów oparty na ścisłej współpracy między zamawiającym a wykonawcami, gdzie strony dzielą odpowiedzialność, ryzyka i korzyści. Proces podzielony jest na etapy, a każda faza jest zatwierdzana osobno, co zapewnia elastyczność i kontrolę nad inwestycją. Dzięki temu podejściu minimalizowane jest ryzyko zaistnienia sporów, a projekt może być realizowany bardziej efektywnie i transparentnie.

Kontrakt jest podzielony na trzy fazy: projektową, robót budowlanych oraz odpowiedzialności za wady w pracach projektowych i robotach budowlanych (odpowiedzialności za wady), przy czym faza projektowa i faza robót budowlanych zlecane będą odrębnie, zgodnie z samodzielną decyzją zamawiającego.

Szacunkowy termin zakończenia robót budowlanych to koniec 2030 roku.

Cała inwestycja budowy głównej linii Rail Baltica w Estonii podzielona jest na dwa odcinki, na które mają zostać podpisane oddzielne umowy z zamawiającym.

Projekt ma na celu rozwój nowoczesnej infrastruktury kolejowej, która pozwoli pociągom osiągać prędkość do 249 km/h. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa estońskiego.

Budimex realizuje na Łotwie w ramach konsorcjum ERB RAIL (Eiffage Génie Civil, Budimex SA, Rizzani de Eccher), 230-kilometrowy fragment linii kolejowej Rail Baltica, stanowiącej część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Wartość kontraktu wynosi 3,7 mld euro.

(PAP Biznes)

doa/ osz/

udostępnij: